Forum
SvaraFör er kännedom |
---|
Hej! Välkomna ni som är nya i gruppen. :) Hoppas ni som är lediga har en skön semester trots detta ostadigt väder. Själv jobbar jag på men hade verkligen uppskattat både sol och värme. Kanske kommer förhoppningsvis. Vill informera er om vad som hänt de sista veckorna och hur det har hanterats. Det är en mycket trist, onödig och även en sorglig incident som för några veckor sen kom till min kännedom. Utan att avslöja vem, vilka och vilket lag det handlar om är jag rätt säker på att liknade incidenter förekommer i flera lag och naturligtvis i andra sammanhang också. Ett stort problem är de sociala medierna. I detta fall är det ett lag som i all välmening skapat en Snapchat som de kallat IFK Haninge ........ för att kommunicera huvida man ska göra sällskap till träning/matcher etc, ja, ni förstår. Tanken var god. Dock spårade detta ur och blev istället ett forum där man kränkt andra spelare, kommenterat spelare i andra lag, skrivit mycket grova saker, sexistiskt och äckligt. Klippt in ansiktet på en person och dennes anhörig i ofördelaktig position. Filmat slagsmål eller "låtsas" brottning där flera står på sidan och skriker och hetsar på. Det är att gå över alla gränser när man börjar med sånt här. Sån tur att det kom fram och att det hanterades på ett mycket bra och korrekt sätt av de vuxna ledarna i laget. Men pga allvarligheten så kom detta även till min kännedom. Kimmen och Aldo har också fått information. Jag i min tur tog kontakt med Helen Alpstig på SFSISU som är sakkunnig inom barn- och ungdomsidrott och jobbar mycket med bland annat trygghetsfrågor. Även Mats har blivit informerad som är vår närmaste kontaktperson på SFSISU. Helen och jag hade en bra diskussion och jag fick både råd och stöd. Det är inte lätt det här och inte alls roligt och för mig är det första gången det blivit på denna nivå. Dessvärre säkert inte heller den sista men då blir det kanske lite lättare att veta hur man bäst går tillväga och var man ska börja. Jag har också varit i kontakt med socialen med råd från Helen. Polisen har jag försökt komma i kontakt med. Men varje gång jag ringt är det 30-40 min kö. Har svårt för att bli uppringd när jag är på jobbet. Så Polisen var svår att få kontakt med. Det som gjordes var att det togs upp i laget för att uppmärksamma det och de som varit med i gruppenavslutade och tog bort sig från gruppen direkt. Ledarna förklarade allvaret i det de gjort och att det kan vara straffbart. Även att de skulle återkomma med vad som skulle göras för vidare åtgärd/konsekvens. Samma kväll skrevs det till allas kännedom på lagets forum om vad som inträffat och vad som kommer att ske inom snar framtid och att man skulle höra av sig vid frågor eller tankar. Ingen har hört av sig eller hörde av sig. Ledarna och jag har diskuterat, tänkt, ventilerat och resonerat fram och tillbaka. Vi har läst och sett allt material eller bevis som finns. Efter att vi enats om vilka som gjort vad och grovheten och vilken konsekvens det skulle komma att bli kontaktades vårdnadshavarna per mail och mobil Blev blandad reaktion. De som skrivit de mest grövsta och även varit med och filmat och hetsat på har fått avstängning drygt 2 månader om man bortser från sommaren. Det som inträffat gör att jag själv blir ännu mer skepisk mot vissa appar som Snapchat och liknande. Hanteras de inte väl är det så lätt att skriva fula saker bakom en skärm. Jag tror att det är viktigt att jobba förebyggande med denna fråga genom att som värdegrundsansvarig regelbundet ta upp hur man uttrycker sig på sociala medier och vilka konsekvenser det kan komma att bli både för de som utsätter andra och för de/den som blir utsatta. Vi får diskutera det här mer när vi ses till hösten. Tänker också att man inte får låta sånt här passera. Att aldrig acceptera ett sätt som kränker andra eller gör någon ledsen. En liten grej har en tendes att bli större och grövre om man som vuxen inte sätter stopp direkt. Önskar er alla en fin sommar! Eva-Maria Eva-Maria Goding 7 jul 2020 |
Svar (2 st) |
---|
Men fy va tråkigt att höra!! Tyvärr är det vanligare än man tror... just på Snapchat, så det gäller att ha öron och ögon öppna. Bra att det upptäcktes och att inblandade får konsekvenser för sitt handlande. Bra agerat! |
Det är verkligen en mycket tråkig historia. Och ja Tyvärr! man måste ha ögon och öron öppna och prata om det. |